blog

Duurzaam of Duur-doen?

Communicatie en duurzaamheid
Communicatie, de wind in de zeilen van de duurzaamheid

Hoe meer ik me verdiep in duurzaamheid, hoe meer terminologie op mijn pad is gekomen, van makkelijk naar moeilijk, van simpel naar enorm ingewikkeld. Sommige zeggen je iets, anderen niets. Maar t zijn allemaal woorden die je in het persoonlijk danwel werkzaam leven tegen kunt komen. Je zou (en het bestaat vast allang!) er een duurzaam woordenboek op na moeten slaan. Enkele voorbeelden? Circulaire economie, biobased economy, cradle to cradle, klimaatneutraal, de drie P’s, PV’s (dat zijn gewoon zonnepanelen!) en mijn persoonlijke favoriet: Greenwashing.

Duur-doen is kostbaar

Economieën worden dus circulair en biobased, auto’s zijn hybride en huizen klimaatneutraal. Los van de goede ideeën die ten grondslag liggen aan deze terminologieën (daar heb ik het niet over he), helpen deze woorden niet bijdragen aan het verbeteren van de bereidwilligheid van de gemiddelde mens/bedrijf om over te gaan op een jawel…sustainable strategy (kijk, je doet eraan mee voor je het door hebt).

Net als de bijsluiter bij medicijnen of de uitleg van de belastingdienst bij het invullen van de aangifte helpen deze termen dus niet. Sterker nog, ze vergroten de kans op een “kop-in-het-zand-politiek” van de doorsnee burger / consument (waar ik mezelf absoluut toe reken). Ja ik wil graag bijdragen aan een gezonde omgeving, ik merk ook dat ik in het bos beter kan ademen dan in een drukke stad. Ja, ik begrijp ook dat er thuis en op kantoor of in een fabriek enorm veel afval wordt geproduceerd. En ja, ik heb ook wel door dat we zoveel energie verbruiken dat een stijging van dit verbruik ten koste gaat van de grondstoffen die deze energie leveren.

Zou het niet mooi zijn als je, als duurzaam denkend mens, niet eerst een “vreemde taal” moet leren voordat je weet wat je verandert in jouw bedrijf/huis of levensstijl. Anders haak je toch af voor je goed en wel begonnen bent?

Duurzame communicatie

Een van de belangrijkere dingen die je in het vak Communicatie leert, tenminste, dat zou, naar mijn mening, moeten, is: KISS Keep it Short & Smart! Wellicht ken je hem als Short en Simpel of Short & Stupid, maar… WERKELIJK??? Wie wil zijn boodschap aan zijn doelgroep simpel of dom houden. Daar doe je echt iedereen, jezelf incluis, mee tekort! Met Smart bedoel ik: “slim”, slim aangepast aan JOUW doelgroep. Dus op zo’n manier dat men jouw boodschap hoort/leest, erover nadenkt en zich een mening vormt.

Draait een duurzame levensstijl eigenlijk niet om kennis, keuzes en koers houden? Ha, dat zijn drie K’s (kan ik die ook mooi toevoegen aan het “DuurzaamheidsDictionary” dat ik ga samenstellen ;-)). Pas als je de kennis goed kunt plaatsen, doordat je je makkelijk, snel en goed kunt (laten) informeren kan je keuzes maken die bij jouw levensstijl of stijl van ondernemen passen. Daarna is het een kwestie van koers houden. Zo lastig lijkt het me – in theorie – allemaal niet.

En de eerste stap? tja, of je nu een vreemde taal leert, op dieet gaat of duurzamer gaat ondernemen, die eerste stap blijft ALTIJD de moeilijkste…

Pleunie Warnink – neutral | company – pleunie@neutralcompany.nl

Eigenlijk…moeten we wel iets met duurzaamheid

duurzaamheid onderdeel van bedrijfsvoering

Onlangs sprak ik een vriendin die op haar werk een nieuwe klus heeft gekregen. Het gaat om het contact onderhouden met oud klanten & medewerkers. Laten we dit voor het gemak het “dode-paard-dossier” noemen.  Een beetje bevreemd keek ik haar aan, hoezo “dood paard” het is toch een prachtig onderwerp? Precies iets waar haar bedrijf wat aan heeft, het opbouwen van een netwerk, een bron van contacten en kennis. Mij leek het een goed idee. Maar de “downside” dat het resultaat niet direct in harde euro’s is te vangen, die zie ik ook wel. Maar toch, een beetje ondernemer weet dat (de juiste) contacten zich kunnen vertalen naar omzet/winst.

Dus waarom de hoofdpijn?

Door gebruik van het woord “eigenlijk”. Op elke afdeling waar ze komt, en met de managers spreekt, krijgt ze overal dezelfde reactie:”Eigenlijk moeten we daar wel iets mee”. “Tja”, vertelt ze me:” dan is het hele verhaal al gedoemd te mislukken.”.  Zoals dat je als kind “eigenlijk” je kamer moest opruimen. Of je nu “eigenlijk” de auto moet wassen. Eigenlijk betekent dus…:”werk waarvan ik weet dat t moet, maar ik heb er helemaal geen zin in”. Omdat het een rotklus is, of omdat je het nut er niet van inziet.

Nu vind ik netwerken leuk en praat ik met veel mensen over hun bedrijf en/of werk, over wat ze belangrijk vinden en hoe ze in het leven staan. (ja..ik vind netwerken dan ook oprecht LEUK om te doen). Wanneer mensen dan aan mij vragen waar ik me mee bezighoud (namelijk duurzame content marketing) dan krijg ik steevast de reactie…tja, …(komt ie…) “EIGENLIJK moeten wij ook wel iets met duurzaamheid”.

Van sustainability naar change management

Nu moeten de alarmbellen gaan rinkelen… wat deze persoon misschien wel zegt is: euh..daar heb ik nog niet serieus over nagedacht (anders zou het “iets met” ingevuld zijn) en ik wil er ook nog niet aan… (zie gebruik van het woord “eigenlijk”). Dus hier ligt een mooie taak voor de sustainability managers, duurzame content marketeers en andere professionals, om de houding die inspireert tot “iets met” en “eigenlijk” te veranderen.

Kennis is er genoeg, mensen weten wel van de fossiele brandstoffen, opwarming van de aarde en vervuiling van de planeet, dat doomscenario hoef je echt niet meer te benadrukken. De bereidheid om er wat aan te doen is er ook wel. Het vreemde is wel dat deze bereidheid zich eerder thuis manifesteert (gescheiden afval, licht uitdoen als je de kamer verlaat, groene energie aankopen etc) dan op de zaak. Dus wat is het verschil?

Corebusiness versus alles daaromheen

Thuis, is het huishouden laten draaien de corebusiness. Je werkt met een “budget” aan tijd en geld, waarbinnen je een aantal klussen geklaard moet krijgen. Het laaghangend fruit is dan “kraan & licht uit”, waardoor je (eind van het jaar) ruimte krijgt in het beschikbare budget, afval scheiden, zodat je uitkomt met de diverse vuilnisbakken die je in de tuin hebt staan of b.v. wat vaker de fiets pakken om naar de stad te gaan, wat geld en (in mijn geval) vaak ook tijd scheelt.  De overweging om duurzamer te leven heeft dus niets met duurzaamheid te maken en alles met het continueren van de corebusiness.

Efficiëntie & effectiviteit versus “we doen wel een dotje”

Wanneer de wijzigingen aanbrengt in jouw corebusiness, doe je dat met het oog op een bepaald resultaat. In mijn voorbeeld van een huishouden zou dat zomaar kosten-& tijdsbesparing kunnen zijn. Door efficiënter met het huishouden om te gaan houd je  per saldo meer tijd en geld over voor andere zaken.

Zakelijk zit dat net iets anders in elkaar…

De effectiviteit en efficiëntie kloppen ook daar wel, de schaal is groter, maar het licht kan je ook hier uitdoen. Systemen kan je hier ook beter inregelen etc etc. Kosten zijn hier ook te besparen. Nee, het zit hem in de corebusiness! Wanneer een duurzame bedrijfsvoering met oog op de winst en hart voor het milieu tot de basisstrategie behoort, stap je af van: “Eigenlijk, iets met duurzaamheid” en schuif je op naar:” business as usual”, waar duurzaamheid in hetzelfde rijtje hoort als b.v. inkoop, verkoop, financiën, logistiek, kwaliteit en marketing.

En mijn vriendin? Zij is van strategie veranderd: new business is wel corebusiness.

 

Pleunie Warnink  | pleunie@neutralcompany.nl

 

 

 

De duurzame wetgeving & utiliteitsbouw: de netten sluiten zich

Er zijn tal van wetten en regelgeving die zich richten op utiliteitsbouw en duurzaamheid. Daar hoef je geen jurist voor te zijn om achter te komen. Beschikking over Google helpt je al een heel eind op weg..

Wat zegt de RVO over duurzaamheid & utiliteit?

Drie zaken springen er wel uit:

  1. Inzicht via het energielabel: dat je bij het afsluiten van elk contract – huur of verkoop- moet kunnen overleggen.
  2. Actie via een C label: Vanaf 2023 is ieder kantoor in Nederland groter dan 100m2 verplicht om minimaal energielabel C te hebben.
  3. Verdieping actie via milieuwet: Gebruikt uw bedrijf meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 gas per jaar? Dan moet u energiebesparende maatregelen nemen, als u de kosten hiervoor in minder dan 5 jaar kunt terugverdienen.

Allemaal extra werk voor 2023

Dus als je utiliteitspanden uitbaat, ben je al met energielabels in de weer. Weet je dat jouw labels lager zijn dan C, dan heb je een klus voor 2023 voor de boeg. Dat klinkt ver weg, maar is al over vijf jaar. Die tijd heb je om: 

  1. De beschikbare labels door te nemen, als het C, B of A is, is er wat dit betreft weinig aan de hand hoor. Heb je D of E, dan zal je actie moeten ondernemen
  2. een energieplan te maken
  3. Dit uit te voeren (en dus ook de boel te financieren)
  4. Nieuwe energielabels aanmaken.

En dit allemaal, terwijl de normale werkzaamheden gewoon doorgaan.

Als je dan ook nog zelf een bedrijf voert in een van de eigen panden, het zou zomaar kunnen toch? Dan moet je dit energieverbruik ook nog in de gaten houden. Zit je boven de 50.000 kWh of 25.000 m3gas per jaar, dan moeten ook daar maatregelen genomen worden.

Je zou van minder hoofdpijn krijgen.

De oplossing: Jawel.. een aanbod:  GRATIS ENERGIE ADVIES (en niet van mij ;-))

Omdat ik hier al zo’n tijd me digitaal druk over maak (zie mijn eerdere blogs) ben ik in contact gekomen met een adviesbureau voor energiebesparing (AVEB). De directeur, Marc, volgt mijn blogs al een tijdje en vond dat we eens een stapje verder moesten gaan. Dus bij deze het aanbod van AVEB, of eigenlijk, van Marc:

Beheert u of bent u de eigenaar van een utiliteitspand, dan krijgt je een gratis energieadvies dat veelal een reductie oplevert van meer dan 25%. LET WEL: gratis, op voorwaarde dat u gebruikt maakt van dat advies en besparingen laat uitvoeren. Laten we eerlijk zijn, als je lager dan C hebt, dan zijn sommige investeringen toch al wel nodig…

Maar Marc blijft meedenken, als u het advies niet gebruikt, dan worden de kosten van dat advies nog niet in rekening gebracht. Nee, dan rekent AVEB enkel de kosten voor het verplichte energielabel van uw huidige situatie. U betaalt dan niet voor het advies, maar voor het label dat u op dat moment heeft. 

Meer weten, of lijkt je dit wel wat, mail dan naar pleunie@neutralcompany.nl, dan breng ik je in contact met AVEB en zorg ik ervoor dat deze actie voor jou geldt.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels-gebouwen/bestaande-bouw/energielabel-utiliteitsgebouwen
www.aveb.nl

 

Pleunie Warnink – www.neutralcompany.nl – pleunie@neutralcompany.nl

Actie zonder Communicatie

het prachtige zuid Spanje

Nu ik me al even bezig houd met duurzaam ondernemen, blijk ik toch ook zelf veranderd te zijn. Al jaren, maar niet elk jaar, ga ik (eerst als kind met mijn ouders, later met mijn vrienden en nu met mijn eigen gezin) naar eenzelfde plek in Spanje. Omdat mijn familie er woont, ik er  tot rust kom en ik zo geniet van het strand, de zee en de bergen….dacht ik.

In Shock

Maar nu ben ik toch een beetje “in shock”.  De locatie kan je niet anders omschrijven dan “echt Spaans”. De locals spreken enkel Spaans en dan eigenlijk nog dialect, zodat ik er nog steeds niet goed uit de voeten kan met mijn eh… steeds verder wegzakkend Vakantiespaans. En de sfeer is er een van vroeg opstaan, hard werken tot de middag en daarna alles in een heel rustig tempo, omdat het te warm is om adem te halen – naar mijn mening dan he. Waarom de shock? omdat het hier een bende is. In zee drijft plastic, op het strand zwerven flesjes en etensresten, maar ook (kap0tte) duikbrillen of parasols en ook langs de wegen ligt volop zwerfvuil. Voor het eerst valt me echt op wat een een zooi het is.

Actie zonder communicatie

Maar het valt meteen ook op dat de gemeente enorm haar best doen. Er staan om de 20 meter grote afvalcontainers langs de weg (jawel voor papier, plastic en restafval), er staan prullenbakken op het strand die dagelijks (of vaker) geleegd worden. Er rijden van die strandauto’s met vuilnismannen rond die vechtend tegen de bierkaai, met zo’n grijphandje troep oprapen… maar waarom?

Zonder voorlichting verandert er niets, en dit deel van Spanje lijkt me daar een lichtend voorbeeld van.  Ik geloof echt niet dat ” De Spanjaard” of “De toerist” het allemaal niets kan schelen. Sterker nog, als je een land hebt dat zo kwetsbaar is (kans op bosbranden in de zomer en overstromingen in de winter) en tegelijkertijd zo mooi, dan moet je daar toch voor willen zorgen?

Communicatie en actie

Nee het is geen onverschilligheid, ik denk dat het onwetendheid is. Want wat DOET de gemeente met het afval? Waarom is het nuttig om afval te scheiden? Waarom zou je jouw eigen troep meenemen, als het kapot/verbruikt is en je geen prullenbak ziet?

Voor deze gemeente is hier nog een schone communicatietaak weggelegd: “zeg wat je doet, doe wat je zegt en vertel wat je gedaan hebt”.  Alleen actie is in dit geval onvoldoende, zichtbaarheid, inzicht en begrip gaan deze stad hier flink kunnen ondersteunen.

 

Pleunie

Met nieuwe marketing naar een betekenisvolle duurzame onderneming

Duurzaam ondernemen vergt een nieuwe marketingstrategie

Duurzame utiliteitsbouw…we komen er wel!

bron: slideshare Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – Duurzame gebouwen

Er zijn allerlei wet-&regelgevingen, richtlijnen en andere mooie schrijfsels die aangeven dat de Europese overheid duurzame utiliteitsbouw belangrijk vindt. Vervolgens neemt de Nederlandse overheid stappen om de verduurzaming van (onder andere) de utiliteitsbouw te controleren.

De wortel, de preek en de stok

Maar dan wordt het een beetje vreemd. Bij teksten die over verduurzaming van de woning- & utiliteitsbouw gaan zie je vaak de illustratie van de wortel, de preek en de stok voorbij komen. Zo wordt er dus gekeken naar de implementatie van duurzaamheid in de utiliteitsbouw.

Alsof ondernemers moeten worden verleid, overgehaald of gedwongen om hun werk te doen. Alsof ze zelf niet inzien dat een goed CO2beleid binnen hun beheermaatschappij geld en eh..energie oplevert op de middellange en lange termijn. Toch is de oplossing die de overheid in haar enthousiasme aanbiedt een preek-wortel-stok oplossing: het energielabel.

Er moeten dus energielabels komen in de utiliteitsbouw. 

Maar wat doet zo’n label precies? het geeft bij bestaande bouw de duurzame stand van zaken aan en bij nieuwbouw de intentie voor het nieuwe gebouw. Maar het verbindt geen echte consequenties aan het resultaat van dit energielabel. Sterker nog, het voelt een beetje als duurzaamheid “light”. Dus waarom zou een ondernemer verder gaan dan alleen het label (laten) plakken?

Lekke boot

Laten we eens wat beeldspraak nemen. Stel dat een utiliteitsgebouw een boot zou zijn, en de energie het water. Het energielabel zou dan het “waterlabel” zijn. Wat controleert het label? Of de boot lek is. Is het label groen, dan is de boot prima, is hij rood, dan is de boot zo lek als een mandje. Zit het er tussenin, dan varieert de boot van eh.. “beetje lek” tot “kans op lek raken is best groot”.

De boot is gecontroleerd, de inspecteurs zijn blij, de eigenaars hebben voldaan aan hun verplichtingen en de boot mag …ja… varen.. ongeacht de kleur van het label! Je laat een schip met een gat in de romp de haven verlaten.

Bootje op de oceaan

Wat we vergeten, omdat we het niet zo duidelijk zien als bij een boot, is dat het onverstandig omgaan met energie ook van levensbelang is. Wellicht niet nu en niet voor ons, maar dan wel voor later en onze (klein)kinderen. Tja, dan geloven we wel in de toekomst en zadelen we onze kinderen op met het verzinnen van oplossingen voor de situaties die wij nu creëren.

Alsof je van te voren weet dat je jouw kinderen op een lekke boot de oceaan op stuurt, met de verwachting dat ze al varende de boot kunnen repareren.

Goed ondernemerschap

Dat doen we nu dus ook met de utiliteitsbouw. Bij een groot aantal panden lekt er energie, grote en kleinere stromen, maar het lekt wel. Economisch gezien lijkt me dat onverstandig, want dat kost geld. Repareer de lekken en je bespaart op de energiekosten. Maar het label zegt daar weinig over. Om precies te weten wat je kunt doen en wat dat kost en oplevert (aan geld en CO2 uitstoot) zou er een energieadvies ingewonnen moeten worden. En die stap moet je als ondernemer/eigenaar/beheerder zelf nemen. Dat valt onder geen enkele wortel, preek of stok.

Dus wat kunnen we doen? 

Het zou al prachtig zijn als de eigenaren van de beheermaatschappijen zelf vinden dat een “beetje lekke boot” ook onhandig is. En dat er geld te besparen valt door te investeren in hun eigen panden. Dit kan om een structurele investering en verbetering gaan als je de boot in een keer goed wilt hebben, of incidenteel als een lek teveel gaat kosten.

Speerpunt of sluitpost

Het is natuurlijk helemaal geweldig als er ook wordt nagedacht over de toekomst. Dat kunnen we best klein houden hoor. Stel dat de eigenaar van een beheermaatschappij de droom heeft om zijn of haar bedrijf later door te geven aan de volgende generatie. Dan wil je toch solide panden aan kunnen reiken, die goed gebouwd zijn, efficiënt in hun beheer zijn en waar een mooie huurprijs voor gevraagd kan worden.

Het blijft getuigen van goed zakelijk inzicht als de CO2management van deze gebouwen als speerpunt en niet als sluitpost mee wordt genomen in de bedrijfsvoering van de beheermaatschappij.

Wil je meer weten over duurzame processen & communicatie?

Pleunie Warnink – www.neutralcompany.nl – pleunie@neutralcompany.nl

5 redenen waarom duurzaamheid in de utiliteitsbouw een goed idee is

duurzame utiliteitsbouw bespaart kosten op lange termijn

Wanneer er een opdracht wordt gegeven tot nieuwbouw, wordt er rekening gehouden met functie, kosten, terugverdientijden, locatie etc etc, maar nooit of in elk geval niet vaak met de duurzaamheid van het pand. Toch zijn er redenen genoeg te bedenken, waarom duurzaam bouwen en beheren van een utiliteitspand een (kostentechnisch) goed idee is. Maar laten we het eerst eens hebben over wat duurzaam bouwen & beheren in kan houden.

Gebruik, beheer en onderhoud

Voor het bouwen kan je denken aan cradle to cradle bouwen, dus bij het ontwerp van het pand al de levensloop van het gebouw in ogenschouw nemen, rekening houden met materialen, en de (her)bruikbaarheid hiervan. Dit zijn redelijk direct toe te wijzen kosten, waar een opdrachtgever en architect makkelijk rekening mee kan houden.

Optimaliseren van investeringen rekening houdend met exploitatiekosten

De wat bij het ontwerp vagere kosten, zijn kosten van gebruik, beheer en onderhoud. Hoeveel energie kost het om een pand te verwarmen, hoe verwarm je de in gebruik zijnde ruimtes optimaal, zonder voor leegstaande ruimtes te stoken? Hoe houd je de energiekosten van het gebruik van het pand onder controle, en is rekening gehouden met eventuele ontwikkelingen waarvan je nu al weet dat dit in de toekomst kan gaan spelen (warmtepompen, energieopslag, zonnecellen, kleine windmolens etc). En, als je het pand in gebruik hebt, hoe onderhoud je het zo, dat de gebruikers daar geen of zo min mogelijk last van hebben, en op het juiste moment (vervang je de ketel als hij kapot is, of als hij minder presteert?).

Hoe zou de wereld eruit zien, als elke opdrachtgever, bij het geven van de opdracht tot het bouwen van een utiliteitpand eisen hier over uitschrijft. En hij de uitvoerders daar ook daadwerkelijk op afrekent, zoals hij ook doet bij het te laat opleveren, budget overschrijdingen of bv gebruik van verkeerde materialen. Dit zijn gewoon extra punten waar de aannemer op let en die volgens contract moeten kloppen.

1. Toekomstige kosten

Wanneer bij de bouw van een pand ook rekening wordt gehouden met het gebruik, beheer en onderhoud hiervan, kan de eigenaar een langere termijn begroting opstellen. Hij krijgt een beter beeld van de kosten van een gebouw over vijf, tien tot vijftien jaar. Het energielabel of beter nog een passend energieadvies kan hierbij helpen, wanneer je bij de bouw van het pand deze adviezen in acht neemt. Je kunt dan al vanaf ingebruikname van het pand, de energiekosten drukken.

2. Toekomstige baten

Wanneer er nu al rekening wordt gehouden met ontwikkelingen in de nabije toekomst, kan ook rekening worden gehouden met b.v. mogelijkheden tot energieopwekking en –opslag en wellicht verkoop hiervan door b.v. oplaadpalen op het terrein te plaatsen, of energie door te leveren aan de wijk via een postcoderoos.

3. Voorbereiden op wijzigingen in politiek beleid

Hoewel het mondjesmaat is, richt de politiek zich steeds meer op milieubescherming door de nadruk te leggen op een goede luchtkwaliteit. Dit bereik je o.a. door de CO2 emissie te reduceren. De wet en regelgeving hiervoor wordt steeds duidelijker, en ook oude bestaande wetten worden voorzichtig meer nageleefd.

4. Omdat zorg voor het milieu belangrijk is

Je gooit geen afval op straat, je laat de kraan niet meer lopen wanneer je jouw tanden poetst, en hebt een energiezuinig label op de wasmachine. Allemaal kleine maatregelen die je neemt om de wereld een stukje beter te maken (of, als je het zo niet ziet, om net iets goedkoper uit te zijn: je krijgt geen bon voor het vervuilen van de openbare weg en het water en energieverbruik dalen, waardoor je lagere kosten hebt. Maar…als je werkt in een bedrijfspand, dan opeens gelden deze normen en waarden niet meer, en kan je zomaar inefficiënt omgaan met het energieverbruik. Het milieu is dan opeens minder belangrijk… da’s toch opvallend? Thuis het licht uitdoen als je de kamer uitgaat, om dit tijdens je werk in veelvoud weer weg te spelen….

5. Imago

Soms maakt het ook ondernemers uit dat ze in een duurzaam gebouw werken. Het kan net dat doorslaggevende element zijn tussen jouw gebouw en een soortgelijke dat geen of een stuk minder rekening houdt met haar omgeving en de toekomst.

Kortom, minder kosten, het levert wat op, je bent voorbereid op toekomstige wet- en regelgeving, omdat je jouw verantwoordelijkheid en zorgdraagt voor het milieu neemt en jouw toekomstige huurders dit mee kunnen nemen in hun overweging…. Nog even en duurzame utiliteitsbouw is de norm!

Nieuwsgierig geworden? Ik beantwoord graag jouw vragen:

Pleunie Warnink – neutral | company – www.neutralcompany.nl – pleunie@neutralcompany.nl

Duurzaamheid met vlijt bouwt bedrijven als kastelen

Duurzaamheid, volgens de World Commission on environment and Development van de Verenigde Naties in het rapport “Our Common future” komt het neer op het volgende:

“Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”

Stuklopen op CO2 uitstoot

He? Duurzaamheid gaat dus over behoeften en belangen, niet direct over milieu en CO2 uitstoot. Waarom lopen we ons daar dan eigenlijk op stuk? Omdat CO2 emissie niet direct wordt gezien als iets dat kan bijdragen aan een goede bedrijfsvoering. Het beïnvloedt de winst niet, of misschien zelfs negatief, omdat een duurzame bedrijfsvoering investeringen met zich meebrengt. Daar wordt -in eerste instantie – geen enkele ondernemer blij van.

Lange termijn strategie of HELE lange termijn strategie

Een belangrijk element van de behoeften van generaties is een gezond economisch leefklimaat. Maar om dit en de huidige winstmarges te kunnen realiseren, moeten we het gebruik van b.v. grondstoffen en het leefgebied zo inrichten, dat we er nu EN in de toekomst van profiteren.

Duurzaamheid kan je dus zien als het opzetten van een (hele) lange termijn strategie. En juist met lange termijn strategieën en visies hebben de meeste directies wel goede ervaringen.

Succes van familiebedrijven

Zeker bij familiebedrijven zie je dit veel, het idee dat je jouw bedrijf opzet voor de volgende generaties, of dat de derde generatie iets zegt als ”ik wil dit bedrijf over 20 jaar 100 zien worden…” … dus..een hele lange termijn strategie. Deze hele lange termijn strategie impliceert ook dat je over de grenzen van het eigen bedrijf heen kijkt. Invloeden van buitenaf kunnen jouw onderneming over 30 jaar maken of juist breken. Dus is het zaak om daar nu al rekening mee te houden.

Wanneer je duurzaamheid op die manier bekijkt, is het een logische stap om de bedrijfsprocessen te verduurzamen. Wat bedoel ik daarmee? Om intern efficiënt om te gaan met de kosten en goed te kijken naar de eventuele verspillingen. Extern kijk je dan naar de omgevingsfactoren als milieu, politiek, economie, cultuur etc. Dus, nu efficiënte bedrijfsprocessen inregelen en verantwoord omgaan met het milieu vergroot de kans op het voortbestaan van jouw bedrijf over de generaties heen.

Sommige bedrijven, en dat hoeven niet de allergrootste te zijn, hebben binnen hun omgeving hier een voortrekkersrol in gekregen. Niet omdat ze dat ambieerden, maar simpelweg, omdat ze altijd al zo werkten. Wat wel veranderd is? Het gesprek wordt anders gevoerd. Het gesprek over winst en omzet voert niet meer de boventoon, maar wel het gesprek over verantwoordelijkheid en efficiëntie. Over samenwerking en successen delen. Wie vertelt daar nu niet graag over?

Pleunie Warnink – neutral | company – www.neutralcompany.nl – pleunie@neutralcompany.nl

Wilt u zelf ook eens kijken hoe duurzaam (of lange termijn) uw bedrijfsstrategieën zijn ingezet? stuur een berichtje en ik neem graag contact met u op.

7 tips voor de nieuwe netwerker

Sinds ik voor mijzelf begonnen ben, nu een paar maanden terug, is er een wereld voor mij opengegaan. Ik besloot me op het netwerken te storten, omdat ik merk dat ik mijn bedrijf naar buiten moet brengen. Mensen moeten je kennen willen ze met je werken.

drie elementen om goed te netwerken

Ik heb een marketing & communicatiebureau, met de focus op duurzaamheid & techniek. Mijn kracht ligt in het vertalen van de vaak vrij technische informatie van bedrijven naar informatie waar ook niet-techneuten mee kunnen werken, een soort technische tolk. En omdat ik duurzaam werken erg belangrijk vind, sta ik bedrijven bij die “iets met duurzaamheid” doen, om van dit “iets” een speerpunt te maken, en dat duurzame speerpunt te vermarkten. Zo werk jij aan een duurzame bedrijfsvoering en werkt de duurzame bedrijfsvoering aan jou(w bedrijf). Tja…. Wat voor netwerk hoort daar dan weer bij?

Natuurlijk kan je dan zomaar in het wilde weg gaan “netwerken” (jawel, dat is een werkwoord!), maar dat is wel heel erg tijdrovend,… weet ik nu uit ervaring. Een goede netwerkstrategie draait om drie dingen: focus, voorbereiding en reële verwachtingen.

1. Wat voor type netwerk zoek je?

Ja, er blijken verschillende types te zijn. Daar bedoel ik mee van heel zakelijk naar heel vriendelijk. Nu wil iedereen natuurlijk zaken doen, maar ga bij jezelf na hoe ver je daarin wilt gaan. Bij zakelijke netwerken horen bijvoorbeeld ook zakelijke fee’s (maar daarover straks meer) en een hele zakelijke houding.

Het eerste netwerk waar ik me bij aansloot was een heel maatschappelijk netwerk. Leuk en interessant voor mij als persoon, maar minder nuttig voor mijn bedrijf. Hoewel ik er wel geleerd heb, was het geen optie om daarbij aangesloten te blijven. Maar het blijft wel in mijn achterhoofd hangen, als netwerk waar ik persoonlijk bij aangesloten wil blijven. Leuk voor later….

2. Waar liggen jouw “grenzen”?

Wil je regionaal netwerken, ga je meteen landelijk? Waar wil je aan de slag? Dit lijkt evident, maar als je eenmaal op weg bent, zal je zien dat een groot aantal borrels, beurzen en bijeenkomsten buiten jouw regio liggen. Natuurlijk is het niet erg om een keer 200 km te rijden, maar om dat nu elke week te doen…., Ga voor jezelf na of je dat ervoor over hebt, niet alleen in km, maar vooral ook in tijd. Bedenk van te voren of dit op kan leveren wat je wilt of niet.

3. Wat mag het kosten?

Netwerken kosten geld. Sommigen, voor een startende onderneming, best veel. Kijk van te voren wat jij bereid bent (en kunt) betalen. En wees niet ontmoedigd als er je niet aan jouw netwerkkeuze mee kan doen. Soms zijn er wel oplossingen te bedenken zodat je toch aanwezig kan zijn. Sta ervoor open en vraag er gewoon naar.

Voorbereiding!

4. Vraag in jouw netwerk

Jawel, natuurlijk heb je een netwerk: vrienden, familie, (oud)collega’s. Vraag eens rond. Wie is waar lid van? Wat vinden ze ervan? Levert het iets op aan contacten, werk etc. Je zal erachter komen dat mensen het niet alleen leuk vinden om jouw over hun netwerk te vertellen, maar ook om je een keer als introducé mee te nemen. Dan kan je meteen kijken of het iets voor je is.

5. Google is jouw vriend

Zoek online naar netwerken die jou aanspreken, binnen de door jou vastgelegde regio vallen en eh..betaalbaar zijn. Je zult zien dat er toch meer zijn dan je dacht. Schrijf ze aan, en vraag of je een keer mag komen kijken. De meeste netwerken staan daar absoluut voor open.

6. Weet wie je gaat ontmoeten

Op het moment dat je ergens naartoe gaat, zorg dat je weet wie er in dat netwerk zitten. (weer: google…en linkedin). Kijk of je in contact kunt komen met de mensen die wat voor jou kunnen betekenen en waar jij iets voor kunt doen.

Verwachtingen

7. Zaken doen is gunnen

Weet dat je waarschijnlijk niet meteen met een opdracht de deur uitloopt. Als het je wel lukt, dan heb je absoluut iets heel erg goed gedaan en … reageer dan aub op dit artikel, ik ben heel benieuwd hoe je dat geregeld hebt! Maar goed, wees niet teleurgesteld als je geen deal sluit. Het gaat er bij het netwerken om, om de juiste mensen te leren kennen. Zij denken aan jou (en jij aan hen, jij bent per slot van rekening ook even onderdeel van dat netwerk) als ze je nodig hebben, geven tips en leads en soms, kunnen ze jouw diensten zelf ook gebruiken.

Goed netwerken vergt naar mijn mening drie dingen: Focus, Voorbereiding en reële Verwachtingen. Je investeert in tijd, soms in geld, en vaak in kennis, om zo tot een resultaat te komen: naamsbekendheid en opdrachten…wellicht niet binnen dit netwerk, maar dan we via het netwerk.

Vijf rollen van de flexibele-schil-marketeer binnen het MKB

wat voegt de flexibele marketing manager toe
vijf rollen van de flexibele marketingmanager (ZZP)

In het MKB hebben bedrijven niet altijd een eigen marketeer in dienst. Ik vind dat een goede zet. Een marketeer moet met een frisse blik naar het bedrijf kunnen blijven kijken en zich blijven verwonderen over dat waar het bedrijf voor staat. Een betrokken buitenstaander doet juist dat.

Wanneer je wel een marketingafdeling hebt, zou ik er haast voor pleiten om, om de zoveel tijd een externe marketeer in te vliegen, puur om de magie van het bedrijf en haar mensen weer eens boven te halen.

Waarom een zzp’er? Omdat de zzp’er hongerig is. Zij weet dat ze zo goed is als haar laatste opdracht en wil zich elke keer bewijzen. Een goed afgeronde opdracht kan ook voor de zzp’er vervolgopdrachten opleveren en het netwerk vergroten. Zij vereenzelvigt zich snel met haar opdrachtgevers en heeft het vaak over “wij” in plaats van “jij”. Kijk, de schil is wel flexibel, maar het is wel jouw schil, en voor de zzp’er voelt dat ook zo. Welke rollen kan zo’n flex-zzp’er nu spelen binnen het bedrijf? Ik heb de voor mij vijf belangrijkste rollen gedefinieerd :

De marketeer als klankbord

Stel jij hebt een biologische bakkerij, met een ongeveer 5-10 man in dienst of op een andere manier rondlopen, bakkers, winkelpersoneel en stagiaires.

In eerste instantie zal de marketeer meer optreden als een sparringspartner.  Zij zal willen weten waarom jij dat product op de markt wilt brengen. De marketeer vraagt je het hemd van het lijf, en gebruikt daarbij verschillende creatieve technieken, waar je waarschijnlijk ook nog eens een beetje om moet lachen. Wat levert dit op? Weinig over biologisch gebakken brood, maar veel over het waarom van jouw bedrijf. Wie ben jij, wat wil je met jouw bedrijf, waarom vind je het zo belangrijk om .. etc etc. Deze vragen heb jij jezelf vast allang gesteld, of zijn zo vanzelfsprekend voor jou, maar nu ben je bezig om een ander mee te nemen in jouw wereld. Het begin van bouwen aan het merk van jouw bakkerij is daar.

De marketeer als avonturier

Als de identiteit van jouw bedrijf helder is, en je weet waarom je het bakken van brood zo belangrijk vindt, is het tijd om het verhaal te gaan vertellen… maar aan wie? En hoe? En wat vertel je dan?

Nu wordt je uit jouw comfort zone getrokken. Wie is jouw klant, wat wil hij van jou, wat geef je, hoe benader je hem, wat is jouw verhaal, etc etc. Hier gaan jullie het avontuur op papier aan en als je het goed doet, ga je hier helemaal los. Ook hier is het creatieve proces belangrijk, alles kan en mag. Pas daarna breng je alle mooie ideeën terug naar de Now, How en WOW! Je kijkt welke ideeën “gewoon” zijn, welke “creatief”, wat nu wel en nog niet realiseerbaar is.

De marketeer als verhalenverteller

Dit is een belangrijke stap, als jouw marketingbedrijf deze stap overslaat, zou ik er echt zelf naar vragen. Hier wordt het verhaal van jouw bedrijf geboren. Het gaat niet meer om het product dat je maakt, maar om het verhaal achter dat product. Het gaat dus eigenlijk … om jou, jouw beweegredenen en visie. Dat is waar klanten op reageren. Brood kan je ook bij een andere bakker of in de supermarkt halen. Jouw verhaal haalt de klanten binnen en houdt ze, als je oprecht blijft in jouw visie, binnen.

De marketeer als strateeg

Nu gaan we alle ideeën & verhalen in een plan gieten. Samen zoek je naar de juiste doelgroep, de juiste boodschap, stijl en de juiste middelen om te gebruiken. Hier stel je het marketing-& communicatieplan op. Dat kan natuurlijk 80 pagina’s plan zijn, maar laten we het reëel houden, Als het niet tot een, of laten we zeggen twee A4tjes aan leidraad kan worden teruggebracht, dan is het te ingewikkeld. (de 80 pagina’s plan heb je wel nodig om de leidraad te onderbouwen).

De marketeer als medewerker

Ja, en nu ga jij het brood bakken en de marketeer gaat los op het vermarkten van jou als betrokken biobakker. Zij voert het plan uit, en meet het effect van de verschillende acties. Wat werkt wel, wat werkt (nog) niet. Wat kan het plan aanvullen. Zo kom je samen tot een resultaat.

Pleunie Warnink – pleunie@neutralcompany.nl – www.neutralcompany.nl

Zoek je een flexibele-schil-marketeer? Wil je meer weten over wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen, neem dan contact op, ik vertel graag jullie verhaal!

Pleunie@neutralcompany.nl