Duurzaam of Duur-doen?

Communicatie en duurzaamheid
Communicatie, de wind in de zeilen van de duurzaamheid

Hoe meer ik me verdiep in duurzaamheid, hoe meer terminologie op mijn pad is gekomen, van makkelijk naar moeilijk, van simpel naar enorm ingewikkeld. Sommige zeggen je iets, anderen niets. Maar t zijn allemaal woorden die je in het persoonlijk danwel werkzaam leven tegen kunt komen. Je zou (en het bestaat vast allang!) er een duurzaam woordenboek op na moeten slaan. Enkele voorbeelden? Circulaire economie, biobased economy, cradle to cradle, klimaatneutraal, de drie P’s, PV’s (dat zijn gewoon zonnepanelen!) en mijn persoonlijke favoriet: Greenwashing.

Duur-doen is kostbaar

Economieën worden dus circulair en biobased, auto’s zijn hybride en huizen klimaatneutraal. Los van de goede ideeën die ten grondslag liggen aan deze terminologieën (daar heb ik het niet over he), helpen deze woorden niet bijdragen aan het verbeteren van de bereidwilligheid van de gemiddelde mens/bedrijf om over te gaan op een jawel…sustainable strategy (kijk, je doet eraan mee voor je het door hebt).

Net als de bijsluiter bij medicijnen of de uitleg van de belastingdienst bij het invullen van de aangifte helpen deze termen dus niet. Sterker nog, ze vergroten de kans op een “kop-in-het-zand-politiek” van de doorsnee burger / consument (waar ik mezelf absoluut toe reken). Ja ik wil graag bijdragen aan een gezonde omgeving, ik merk ook dat ik in het bos beter kan ademen dan in een drukke stad. Ja, ik begrijp ook dat er thuis en op kantoor of in een fabriek enorm veel afval wordt geproduceerd. En ja, ik heb ook wel door dat we zoveel energie verbruiken dat een stijging van dit verbruik ten koste gaat van de grondstoffen die deze energie leveren.

Zou het niet mooi zijn als je, als duurzaam denkend mens, niet eerst een “vreemde taal” moet leren voordat je weet wat je verandert in jouw bedrijf/huis of levensstijl. Anders haak je toch af voor je goed en wel begonnen bent?

Duurzame communicatie

Een van de belangrijkere dingen die je in het vak Communicatie leert, tenminste, dat zou, naar mijn mening, moeten, is: KISS Keep it Short & Smart! Wellicht ken je hem als Short en Simpel of Short & Stupid, maar… WERKELIJK??? Wie wil zijn boodschap aan zijn doelgroep simpel of dom houden. Daar doe je echt iedereen, jezelf incluis, mee tekort! Met Smart bedoel ik: “slim”, slim aangepast aan JOUW doelgroep. Dus op zo’n manier dat men jouw boodschap hoort/leest, erover nadenkt en zich een mening vormt.

Draait een duurzame levensstijl eigenlijk niet om kennis, keuzes en koers houden? Ha, dat zijn drie K’s (kan ik die ook mooi toevoegen aan het “DuurzaamheidsDictionary” dat ik ga samenstellen ;-)). Pas als je de kennis goed kunt plaatsen, doordat je je makkelijk, snel en goed kunt (laten) informeren kan je keuzes maken die bij jouw levensstijl of stijl van ondernemen passen. Daarna is het een kwestie van koers houden. Zo lastig lijkt het me – in theorie – allemaal niet.

En de eerste stap? tja, of je nu een vreemde taal leert, op dieet gaat of duurzamer gaat ondernemen, die eerste stap blijft ALTIJD de moeilijkste…

Pleunie Warnink – neutral | company – pleunie@neutralcompany.nl

2 gedachten over “Duurzaam of Duur-doen?

  1. Wat een laagdrempelige en grappige taal gebruik je om de duurzaamheidsconcepten toe te lichten! Wij overwegen een verbouwing en ons huis richting energie neutraal te brengen. Ik heb interesse in een consult met jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *