Eigenlijk…moeten we wel iets met duurzaamheid

duurzaamheid onderdeel van bedrijfsvoering

Onlangs sprak ik een vriendin die op haar werk een nieuwe klus heeft gekregen. Het gaat om het contact onderhouden met oud klanten & medewerkers. Laten we dit voor het gemak het “dode-paard-dossier” noemen.  Een beetje bevreemd keek ik haar aan, hoezo “dood paard” het is toch een prachtig onderwerp? Precies iets waar haar bedrijf wat aan heeft, het opbouwen van een netwerk, een bron van contacten en kennis. Mij leek het een goed idee. Maar de “downside” dat het resultaat niet direct in harde euro’s is te vangen, die zie ik ook wel. Maar toch, een beetje ondernemer weet dat (de juiste) contacten zich kunnen vertalen naar omzet/winst.

Dus waarom de hoofdpijn?

Door gebruik van het woord “eigenlijk”. Op elke afdeling waar ze komt, en met de managers spreekt, krijgt ze overal dezelfde reactie:”Eigenlijk moeten we daar wel iets mee”. “Tja”, vertelt ze me:” dan is het hele verhaal al gedoemd te mislukken.”.  Zoals dat je als kind “eigenlijk” je kamer moest opruimen. Of je nu “eigenlijk” de auto moet wassen. Eigenlijk betekent dus…:”werk waarvan ik weet dat t moet, maar ik heb er helemaal geen zin in”. Omdat het een rotklus is, of omdat je het nut er niet van inziet.

Nu vind ik netwerken leuk en praat ik met veel mensen over hun bedrijf en/of werk, over wat ze belangrijk vinden en hoe ze in het leven staan. (ja..ik vind netwerken dan ook oprecht LEUK om te doen). Wanneer mensen dan aan mij vragen waar ik me mee bezighoud (namelijk duurzame content marketing) dan krijg ik steevast de reactie…tja, …(komt ie…) “EIGENLIJK moeten wij ook wel iets met duurzaamheid”.

Van sustainability naar change management

Nu moeten de alarmbellen gaan rinkelen… wat deze persoon misschien wel zegt is: euh..daar heb ik nog niet serieus over nagedacht (anders zou het “iets met” ingevuld zijn) en ik wil er ook nog niet aan… (zie gebruik van het woord “eigenlijk”). Dus hier ligt een mooie taak voor de sustainability managers, duurzame content marketeers en andere professionals, om de houding die inspireert tot “iets met” en “eigenlijk” te veranderen.

Kennis is er genoeg, mensen weten wel van de fossiele brandstoffen, opwarming van de aarde en vervuiling van de planeet, dat doomscenario hoef je echt niet meer te benadrukken. De bereidheid om er wat aan te doen is er ook wel. Het vreemde is wel dat deze bereidheid zich eerder thuis manifesteert (gescheiden afval, licht uitdoen als je de kamer verlaat, groene energie aankopen etc) dan op de zaak. Dus wat is het verschil?

Corebusiness versus alles daaromheen

Thuis, is het huishouden laten draaien de corebusiness. Je werkt met een “budget” aan tijd en geld, waarbinnen je een aantal klussen geklaard moet krijgen. Het laaghangend fruit is dan “kraan & licht uit”, waardoor je (eind van het jaar) ruimte krijgt in het beschikbare budget, afval scheiden, zodat je uitkomt met de diverse vuilnisbakken die je in de tuin hebt staan of b.v. wat vaker de fiets pakken om naar de stad te gaan, wat geld en (in mijn geval) vaak ook tijd scheelt.  De overweging om duurzamer te leven heeft dus niets met duurzaamheid te maken en alles met het continueren van de corebusiness.

Efficiëntie & effectiviteit versus “we doen wel een dotje”

Wanneer de wijzigingen aanbrengt in jouw corebusiness, doe je dat met het oog op een bepaald resultaat. In mijn voorbeeld van een huishouden zou dat zomaar kosten-& tijdsbesparing kunnen zijn. Door efficiënter met het huishouden om te gaan houd je  per saldo meer tijd en geld over voor andere zaken.

Zakelijk zit dat net iets anders in elkaar…

De effectiviteit en efficiëntie kloppen ook daar wel, de schaal is groter, maar het licht kan je ook hier uitdoen. Systemen kan je hier ook beter inregelen etc etc. Kosten zijn hier ook te besparen. Nee, het zit hem in de corebusiness! Wanneer een duurzame bedrijfsvoering met oog op de winst en hart voor het milieu tot de basisstrategie behoort, stap je af van: “Eigenlijk, iets met duurzaamheid” en schuif je op naar:” business as usual”, waar duurzaamheid in hetzelfde rijtje hoort als b.v. inkoop, verkoop, financiën, logistiek, kwaliteit en marketing.

En mijn vriendin? Zij is van strategie veranderd: new business is wel corebusiness.

 

Pleunie Warnink  | pleunie@neutralcompany.nl

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *